Kategorier

jerry

Vill du bli medlem?
klicka här!

Sagodelen Narren

Jerry flyttar till Göteborg för att gå i seglande gymnasieskola

gunilla

Se fler bilder på T/S Gunilla här.

I höstas flyttade Jerry till Göteborg för att gå sjöfartsprogrammet med inriktning däckslinjen på Öckerö seglande gymnasieskola. Skolan har 300 elever med havet som klassrum och skolans lokaler är belägna några meter från sundet utanför Björnhuvudet på Öckerös östra sida.

Den 23 oktober mönstrade Jerry ombord på träningsskeppet Gunilla för en nästan två månader lång seglats från Lissabon via Malaga, Barcelona, Palma de Mallorca, Gibraltar till Agadir. Titta gärna på filmen nedtill för att få en uppfattning om hur spännande och härligt Jerry har det. Längre ner på sidan kan ni läsa om hur skolan arbetar, dess värderingar och vad Jerry har framför sig under de tre år han går i skolan.

Efter att ha läst två brev från Jerry här på hemsidan kan jag inte mer än längta efter en liknande upplevelse och beundra Jerrys mod och livsglädje.

Här kan du se var T/S Gunilla befinner sig just nu. Länk

Här är en annan intressant länk för trafik till sjöss
www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:320145/mmsi:265318000/imo:5239515/vessel:GUNILLA
Mycket intressanta uppgifter förutom position. – Kurs, fart, färdväg, skeppsdata, destination mm. 😉

 

Öckerö seglande gymnasieskola

Seglingarna med T/S Gunilla är obligatoriska på inriktningen däck. Övriga praktikperioder på både däck och maskin kan du genomföra på egna fartyg om dessa är godkända av Transportstyrelsen. Med en besättning på 55 personer under seglingarna behövs rutiner och regler för hur man arbetar, lever och uppträder ombord. Var och en i besättningen har en uppgift i ett vaktsystem och det finns rutiner för både sjö- och hamntid.

Under år 1-2 praktiserar inriktning däck på skolfartyget T/S Gunilla och inom närsjöfart eller handelsflotta. Inriktning maskin praktiserar år 1-2 i närsjöfart på bunkerbåtar och inom handelsflottan. År 3 har alla sjöfartselever sin praktik inom den bransch dit eleven avser söka sig efter sina studier.

Skolan arbetar utifrån:  Nyfikenhet – Alla ska känna glädje, positiv känsla och engagemang, Öppenhet – Alla ska känna sig delaktiga, behövda, lika värda och trygga, Tydlighet – Alla ska veta vad, när, hur och varför.

Skolan har ett medmänskligt samspel där alla vågar och får höras, synas och blir bekräftade. Eleverna respekterar varandra och lär sig att samarbeta i olika situationer iland och till sjöss.
Skolan och dess elever känner nyfikenhet, glädje och lust att lära i nya miljöer och i utbyte med andra kulturer och människor. Eleverna utvecklar förmågan att reflektera, dra slutsatser, tänka kritiskt och se nya perspektiv. Världen är deras klassrum och tar med klassrummet ut i världen. Skolan arbetar i en inspirerande miljö nära hav och natur som stimulerar våra sinnen.